W pilźnieńskim magistracie odbyła się konferencja związana z budową obwodnicy Pilzna. Przebieg 2,6-kilometrowej obwodnicy rozpocznie się za skrzyżowaniem DK94 z DK73 w Pilźnie. W okolicy przecięcia się ul. Wiaduktowej z ul. Lwowską powstanie rondo. Obwodnica będzie przebiegała nad rzeką Dulcza. Na końcowym odcinku włączy się przez rondo do istniejącej DK73 w Strzegocicach.
Inwestycja zlokalizowana jest na terenie powiatu dębickiego i przebiega przez tereny gminy miejsko-wiejskiej Pilzno. Obwodnica będzie drogą klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o przekroju 1x2, czyli po jednym pasie w każdym kierunku wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Wybudowane zostaną jezdnie dodatkowe równoległe do trasy głównej, obsługujące tereny przyległe do obwodnicy, drogi dla pieszych i rowerów oraz system zarządzania ruchem. Na Dulczy zostanie wybudowany most. Powstaną także przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe oraz zbiorniki retencyjne.
Nie muszę państwa przekonywać, że dla nas jako mieszkańców jest to bardzo duże wydarzenie. Stoimy w przededniu, kiedy zmieni się jakość naszego życia. Zdajemy sobie sprawę z tego, jak obciążona jest droga 73 ruchem i jakie stanowi zagrożenie dla mieszkańców, dla przejeżdżających, dla uczestników. Wiemy, że jest to droga tranzytowa prowadząca do Barwinka i jest to związane z dużym ruchem pojazdami ciężkimi. Przebudowa, budowa obwodnicy poprawi bezpieczeństwo, będzie wpływała na rozwój przedsiębiorczości. Bardzo dobra informacja, bo na pewno będzie sprzyjała dalszemu rozwojowi – podkreślał Tadeusz Pieczonka, burmistrz gminy Pilzno.
Posłuchaj
Obwodnica Pilzna to pierwsze z zadań, które zmienią przebieg i wygląd DK73 aż do Jasła. Kolejne to obwodnice Brzostku i Kołaczyc, a także Jasła, które wraz z przygotowywaną przebudową istniejącego odcinka DK73 pomiędzy Pilznem a Brzostkiem spowodują, że kierowcy zyskają finalnie ok. 35 kilometrów wygodnej i bezpiecznej trasy, w dwóch trzecich poprowadzonej nowym śladem. Pozwoli to nie tylko wyprowadzić ruch, jaki koncentruje się w tych miastach, ale przede wszystkim poprawić przepustowość i bezpieczeństwo na całym ciągu DK73.
Wzdłuż drogi nr 73, drogi która zyska wkrótce nowy wygląd, nowy standard, blisko 35 km drogi wraz z nowymi obwodnicami to jest zadanie które czeka Ministerstwo Infrastruktury a dokładnie Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Ten zakres obejmuje wybudowanie trzech obwodnic – Jasła, Brzostku i Kołaczyc oraz Pilzna. Na całe to zadanie plus modernizacja drogi 73 na odcinku Pilzno – Brzostek, przygotowaliśmy prawie 1,5 mld zł. To jest potężny budżet, który spowoduje, że zarówno mieszkańcy, jak i turyści będą mogli korzystać z nowoczesnej komunikacji – dodaje wiceminister Infrastruktury i Pełnomocnik Rządu ds. Wykluczenia Komunikacyjnego, Stanisław Bukowiec.
Posłuchaj
Jest to istotne, ponieważ droga krajowa nr 73, rozpoczynająca się od S7 w Wiśniówce k. Kielc i prowadząca do Jasła, należy do podstawowego układu komunikacyjnego kraju, prowadząc ruch na kierunku północ-południe. Droga ta ma też charakter strategiczny i prowadzi do jednego z priorytetowych przejść granicznych łączących Unię Europejską z Ukrainą. Na terenie województwa podkarpackiego stanowi ważny szlak komunikacyjny od autostrady A4 poprzez Pilzno, Brzostek, Jasło i dalej poprzez DK28 Krosno, Sanok a następnie DK84 Ustrzyki Dolne aż do przejścia granicznego z Ukrainą w Krościenku lub DK19 do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku.
Koalicja realizuje pomysły poprzedników. 100 obwodnic realizujemy, przekazujemy środki finansowe po to, żeby samorządy mogły się rozwijać. Infrastruktura drogowa będzie napełniać koniunkturę gospodarczą, będzie wspierać przedsiębiorców, będzie wspierać samorządy dodatkowymi środkami dając nowe możliwości inwestycyjne w zakresie gospodarki mieszkaniowej, lokalizacji inwestycji kubaturowych dla przedsiębiorców, ale również dając poprawę bezpieczeństwa funkcjonowania w tym środowisku - dodaje Adam Dziedzic, poseł RP.
Posłuchaj
Kwestia budowy drogi nr 73 jako obwodnicy Pilzna to nowy przebieg drogi budowany można powiedzieć w szczerym polu, który spowoduje odciążenie od ruchu tranzytowego który na dzisiaj przechodzi przez miasto Pilzno i spowoduje, że ruch zostanie skierowany poza miastem. Skomunikowane zostaną również nowe tereny. Ten odcinek jest prowadzony po terenach skomplikowanych geologicznie. Dzisiaj jesteśmy w momencie gdy wieloletnia praca przygotowawcza jest można powiedzieć na finale – mówi Marek Ustrobiński, dyrektor rzeszowskiego oddziału GDDKiA.
Posłuchaj
Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w ramach PB100 w województwie podkarpackim, będą drogami klasy GP. W ramach inwestycji wybudowane zostaną skrzyżowania jednopoziomowe oraz odcinki dodatkowych jezdni zapewniających obsługę przyległych terenów. Inwestycje będą uwzględniać również m.in. budowę i przebudowę istniejących dróg w zakresie kolizji z drogami obwodowymi, budowę i przebudowę systemu odwodnienia korpusu drogowego, budowę urządzeń ochrony środowiska i ruchu drogowego oraz budowę oświetlenia drogowego.